Pages

Sunday, 1 May 2011

Muhasabah utk diriku, penghafaz al-quran, penuntut ilmu agama, dan seluruh umat yang cinta pada Islam

Assalamualaikum.. Sudah sekian lama tidak menulis.. Atas beberapa faktor dan yang paling utama faktor KEMALASAN... Pada kali ini, aku ingin berkongsi pengalaman aku dgn pembaca-pembaca sekalian.. Semoga dpt ambil pengajaran dripadanya..

Pada hujung bulan 3, aku menghadiri satu program anak-anak muda di kawasan Serdang. Di situ, aku kenali seorang teman yg bernama Wan(nama panggilan). Dia menuntut di UNIKL yang terletak di Teras Jernang. Pada hari itu, kami sekadar berkenal-kenalan dan borak-borak siket kerana masing-masing ada tugas semasa program itu,, jadi kena fokus pada kerja, kekadang curi-curi borak. Sewaktu akhir program, baru lebih selesa untuk berborak, tetapi tidak lama kerana ingin pulang ke rumah awal.. Selepas pada hari itu, kami ada merancang untuk bertemu lagi, tapi atas kekangan masa dan periksa, jd pertemuan itu susah untuk direalitikan.

Pendek cerita, pada tanggal 1 Mei 2011, kami diizinkan oleh Allah untuk bertemu di Bengkel Penulisan Pendakwah Muda di Masjid Teras Jernang. Senyuman terpandar daripada wajahku dan wajahnya, akhirnya dapat juga bertemu. Di dalam dewan bengkel seminar, aku duduk bersebelahan dengannya dan seorang lagi temannya dari UNIKL yang bernama Shah. Aku menambah lagi kenalanku apabila bertaaruf dengan Shah siang tadi. Sementara menunggu penceramah sampai, kami berborak-borak kosong+ilmiah sikit-sikit.

Hendak dikaitkan dengan tajuk di atas, lalu Wan bertanya padaku "azam, di dq ada partime hafal quran tidak??"aku menjawab "tidak". Nampak sedikit kecewa di wajahnya. Lalu dia mengeluarkan sekeping handout daripada poketnya, handout itu bertajuk KELAS TAHFIZ AL QURAN. Dia berkata "Ana sebenarnya nak hafal al-quran,, ana da cube cari kelas2 tahfiz mcm ni(smbil menunjukkan pada handout), tapi bertindih dengan jadual pengajian,exam dan bla2.."Lantas seorang lagi rakan Shah menyampuk "Azam, enta hafal quran macam mane,ape tips-tipsnya??" Dari sudut cara dia bertanya padaku, seolah-olah hafal quran itu satu nikmat yang besar. Aku agak terkesima sambil menerangkan padanya cara aku hafal quran. Selepas peneranganku yang tidak seberapa, Wan pun berkata "ok,lepas ini ana nak cuba hafal setengah muka sehari.. cuba tetap cuba..kene mulakan.."Allah, aku sangat kagum melihat keazamannya, sambil membayangkan diriku yg rasanya kurang merasakan kenikmatan menghafaz al quran dan keazaman seperti Wan itu.. Wan menambah "Bkn apa, kami ni belajar engineering saja, enta belajar agama, Nabi pon tinggikan darjat orang yang belajar agama, kami SANGAT MENGHORMATI orang yang belajar agama".

Aduh!!Astaghfirullah!! Mereka berdua sangat hormat padaku yg kononnya dikatakan penghafaz al quran dan belajar imu-imu agama. Andai dia tahu yang aku ni seorang yang MALAS mengulang al quran, malah kurang merasai nikmat menghafaz al quran, mudah lalai, kerap tidur sekiranya ada masa lapang, dan banyak lagi sifat-sifat negatif yang lain. Malunya..!! Malu itu ku hanya simpan di dalam hati.. Aku bersyukur pada ALLAH, pada masa ini, aku dapat memuhasabah diriku.. Dan paling penting, aku tersedar bahawa "MENGHAFAZ AL QURAN ADALAH SATU NIKMAT YG SANGAT BESAR!!! BELAJAR AGAMA ADALAH SATU NIKMAT YG BESAR!!" Alhamdulillah..

Friday, 28 January 2011

SBPI Rawang,
nama cukup nostalgik dalam mindaku,
dan minda teman2 yang lain pastinya..

Jumaat, 21/01/11
setelah setahun lebih aku meninggalkan bumi itu,
aku datang lagi,
buat kesekian kalinya,
bersama Azam, Alif dan Aufa,
teman suka dukaku,
dulu, kini, dan selamanya,
hadirku kali ini bersama suatu misi..

Tiba di gerbang sekolah,
perasaan sama menggamitku,
sayang, syukur, masih mampu kakiku menjejak bumi itu,
bertemu guru-guru tercinta,
Ustzh Rahila, Ustzh Khadijah, Ustzh Sharifah, dan yang lain2,
berkongsi cerita dan rasa,
cerita sekolah yang setahun lebih aku tinggalkan,
harapan mereka,
kehadiran kami,
mampu memberi sedikit 'kejernihan' pada adik2 form 5,
"kami mampu memberi sedikit sahaja", luahku,
yang selebihnya ketentuan ALLAH..

Petang itu,
aku duduk di beranda Masjid Bandar Tasik Puteri,
berkongsi rasa bersama adik2 Exco 2011,
mereka luahkan,
kesukaran menghadapi tahun ini,
tahun kepimpinan,
tahun penentuan,
tahun SPM,
dengan tekanan yang dihadapi,
menghimpit diri, dari segenap penjuru,
"berat beban ni bang", kata mereka,
"sekolah 3 minggu macam dah setengah tahun", luah yang lain.
....................

Mendengar luahan itu,
terkenang saat bersama teman2,
teman2 Exco, teman2 5 JF, teman2 PHALANX semestinya,
zaman sekolah itu,
semua rasa bercampur-baur,
suka, duka, pahit, manis, pedih, lucu, sedih, gembira,
ya,
dan hakikatnya,
itu yang mematangkan diriku,
dirimu teman,
dirimu adik-adik,..
bila di sekolah dulu,
memang diri ini tak mengerti,
selangkah meninggalkan alam persekolahan,
baru terasa betapa berharganya bekalan itu,
di luar ini,
bekalan2 di SEPINTAR itu yang jadi benteng,
menghadapi badai di luar,
solat jemaah, ma'thurat, qiamullail, tazkirah, kuliah, liqa',
itu yang memberi kekuatan buat aku dan sahabat2,

Sebelum melangkah pulang,
aku dan Alif,
sempat bertemu saf pimpinan,
Rasyed, Zuladli, Akmal,
pesan kami,
hidup jadi pemimpin memang menguji,
sering terhimpit,
antara guru atau kawan,
antara peraturan atau kasihan,
dilema itu yang mematangkan,
mendidik diri berjiwa BESAR,
entah berapa kali dulu,
terasa diri mahu melepaskan segala beban,
namun ku gagahkan jua diri,
kerna aku tahu,
itu semua tarbiyah dari Ilahi.

Saat gelora melanda,
ukhuwah dan persahabatan,
itu yang mengikat hati kami semua,
menerima didikan yang Maha Esa,
kerna aku dah lalui,
namun, pada akhirnya,
baru ku mengerti,
cabaran di sekolah itu hanya setompok kecil kesusahan,
ranjau kepimpinan di luar itulah lakaran sebenar kehidupan,
doa kami,
moga adik-adik terus tabah,
memimpin sahabat2 menuju kejayaan,
dunia dan akhirat..
Itu Sahaja Yang Ku Mampu..

*buat sahabat2 yg berkesempatan, datanglah jenguk sekolah dan adik2, kongsi pengalaman, beri semangat, mereka dahagakan bantuan abang2 dan kakak2, walaupun sedikit usaha kita, itu yang menggembirakan guru2 dan adik2. Yang ada kat oversea, bila jejak kaki di Malaysia, terus menyumbang bakti pada SEPINTAR. Moga semua usaha itu, mendapat ganjaran besar di sisi ALLAH kelak..
'ERTI HIDUP PADA MEMBERI'..

Monday, 11 October 2010

Dr Aafia Siddiqui... Tidak semua tahu kisahnya..

Assalamualaikum....

Pada hari ini, sedang aku membaca laman-laman web yang terdapat dalam folder "favourite", tiba-tiba saya terjumpa kisah seorang muslimah yang bernama Dr Aafia Siddiqui... Kisahnya sangat menyanyat hati.. Ia menunjukkan betapa SADISNYA SEKSAAN TENTERA AMERIKA dan HEBATNYA MEHNAH dan TRIBULASI untuk orang-orang ISLAM yang berilmu..

Hayatilah kisahnya..... dan bandingkan keadaannya dengan keadaan kita...

Dr Aafia Siddiqui telah dilahirkan di Karachi, Pakistan pada 2hb Mac, 1972. Beliau juga adalah ibu kepada tiga orang cahayamata dan merupakan seorang yang “tahfiz” al Quran. Beliau juga mempunyai 144 ijazah dalam Neurology dari pelbagai universiti di dunia, beliau SATU-SATUNYA PAKAR NEUROLOGI DALAM DUNIA YANG MEMPUNYAI PHD DALAM BIDANG NEUROLOGY DARI UNIVERSITI HARVARD. Tiada seorang pun rakyat Amerika yang mampu menandingi kelulusan akedemik beliau. Selain itu, Dr Aafia Siddiqui adalah seorang yang alim dan hafal Al-Quran. Dr Aafia dan ketiga-tiga orang anaknya telah ditahan oleh Ejen perisikan Pakistan pada bulan Mac 2003 dan kemudiannya diserahkan ke pihak Amerika di Afghanistan, di mana beliau telah dipenjarakan di Bagram Afghanistan dan dirogol berulang-kali, dicabul kehormatannya dan dikasari selama bertahun-tahun lamanya.

Yvonne Ridley, penulis Cageprisoners.com telah menulis tentang “tahanan 650”(Dr Aafia), mengenai kisah penyiksaan dan penderaan ke atasnya di mana beliau dirogol berulang-kali selama empat tahun.
Pada bulan Ogos 2008, sebuah penulisan dalam The News telah mendedahkan penderaan yang telah dilakukan terhadap Aafia semasa beliau ditahan di bawah penjagaan Amerika:
• SEBELAH DARIPADA BUAH PINGGANGNYA TELAH DIBUANG.
• SEMUA GIGI BELIAU TELAH DICABUT.
• HIDUNG BELIAU TELAH DIPATAHKAN DAN DIBETULKAN SEMULA DALAM KEADAAN YANG TIDAK SEMPURNA.
• LUKA TEMBAKAN BELIAU TIDAK DIRAWAT DENGAN SEMPURNA, MENYEBABKAN DARAH BERTERUSAN MENGALIR DARI LUKANYA DAN DIBIARKAN MEMBASAHI PAKAIAN BELIAU.
Tidak dapat dibayangkan bagaimana seksaan yang dikenakan ke atas beliau sehingga mengalami kecederaan yang sangat teruk sebegitu rupa.

Fitnah dan pertuduhan serta merta direka terhadap beliau kononnya beliau telah terlibat dengan keganasan dan tuduhan tidak masuk akal bahawa beliau telah merampas senjata dari pegangan seorang tentera Amerika dan menembak seorang pegawai tentera Amerika. Akhirnya, beliau dijatuhi hukuman penjara 86 tahun yang telah diputuskan pada bulan MEI 2010 baru-baru ini. Entah apa lagi bentuk seksaan yang akan dikenakan ke atas beliau selepas ini.

Persoalannya, Mengapakah seorang SAINTIS NEURO berpendidikan-AMERIKA diperlakukan seperti ini? Timbul spekulasi yang menyatakan Dr. Aafia telah diminta membantu pihak kerajaan untuk menghasilkan senjata psikosis yang akan membuatkan rakyat percaya bahawa kapalterbanglah yang meruntuhkan WTC? Mungkinkah kerana tidak mahu bekerjasama dengan kerajaan, maka beliau diperlakukan seperti itu?Sesetengah orang mungkin bertanya, kenapa dia tidak dibunuh terus? Kenapa mengambil risiko kemungkinan maklumat seperti ini tersebar? Penjelasannya ialah bahawa beliau boleh digunakan sebagai contoh, untuk menakut-nakutkan dan menggertak sesiapa sahaja yang berani menentang kuasa-kuasa besar.

Sebagai akhirnya, kisah ini mungkin satu daripada beribu-ribu kisah mengenai penderitaan umat ISLAM.. Oleh itu, adalah menjadi kewajipan kita agar sentiasa berdoa kepada ALLAH meneguhkan pendirian dan melimpahkan rahmatNYA dan kesabaran ke atas saudara seISLAM kita yang ditindas. Selain itu, perlu diingat oleh umat ISLAM bahawa Dr Aafia ditangkap kerana kegerunan Amerika terhadap POTENSI dan KEMAMPUANNYA untuk menyumbang khidmat yang cemerlang untuk ISLAM, disamping mungkin kerana tidak mahu bekerjasama dengan pihak kerajaan Amerika.. Oleh itu, bagi diri kita yang masih lagi mempunyai ruang dan peluang untuk menyumbang khidmat untuk ISLAM, SUMBANGLAH SEMAKSIMUM MUNGKIN.. BERAZAMLAH WAHAI UMAT ISLAM!! Kisah Dr Aafia tidak akan menggerunkan kita sedikit pun malah sebagai motivasi bagi diri kita untuk terus berjuang menyumbang khidmat untuk ISLAM dan melawan KUASA KUFFAR AMERIKA.. Satu peringatan untuk diri saya dan rakan pembaca sekalian.. Sekian..


Friday, 8 October 2010

CanTikkah AnDa?????

Assalamualaikum....salam bercuti buat mereka yang bercuti semester....

Sejak akhir-akhir ini,,,,masalah gejala sosial di negara kita ni semakin subur membiak tanpa menunjukkan tanda-tanda perkembangan positif..Sekiranya nak dibuat hipotesis sebagaimana hipotesis yang kita buat semasa belajar kimia dahulu,,sudah tentu hipotesisnya begini,," THE LONGER THE TIME, THE MORE THE SOCIAL PROBLEM".. Mengapakah semua ini berlaku??? Sudah tentu tidak dapat dinafikan bahawa ianya berpunca daripada perlanggaran manusia terhadap perintah-perintah ALLAH.. Pada pos kali ini,, aku tertarik untuk mengupas soal "aurat"...

Lazimnya,, dunia pada hari ini,, bilamana disebut mengenai aurat,,sudah tentu berkait dengan wanita.. Aurat dan wanita umpama desktop dengan CPU.. Kedua-duanya sangat berkaitan.. Malaysia pada hari ini menyaksikan bagaimana wanita-wanita muslim memperagakan dirinya sehingga ramai yang melanggar batas-batas syariah Allah.. Tidak dapat dinafikan suatu ketika dahulu tudung merupakan sesuatu yang sangat luar biasa bagi muslimah-muslimah di negara kita(cube try tanye mak ayah kite).. Dahulu, tudung mugkin hanya dipakai oleh ustazah-ustazah yang sememangnya menguasai ilmu agaama dengan mendalam... Namun pada hari ini,, realiti sudah berubah.. Tudung bukanlah sesuatu yang asing bagi wanita di negara ini.. Namun begitu,, malang seribu kali malang, apabila seseorang wanita itu menganggap dia sudah menutup aurat sekadar dengan bertudung...

Jika kita teliti haiwan-haiwan yang berada di sekeliling kita... Sememangnya mereka perlu memaparkan atau menunjukkan "organ-organ sulit" atau "kemaluan" mereka untuk menarik pasangannya... Hal ini kerana itulah kecantikan seekor haiwan atau disebut KECANTIKAN HAIWANIAH.. Tetapi bagi manusia, sayyid qutb menyatakan KECANTIKAN HAIWANIAH itu telah digantikan dengan KONSEP AURAT.. Lalu terbitlah KECANTIKAN INSANIAH... Hakikatnya,, ALLAH telah MEMULIAKAN MANUSIA mengatasi makluk lain seperti haiwan dengan MENETAPKAN HAD AURAT bagi manusia.. JUsteru, perlu difahami oleh seluruh umat ISLAM bahawa aurat BUKANLAH BEBANAN TAPI SATU KEMULIAAN...

Sungguhpun begitu,, majoriti wanita hari ini sudah bertudung tetapi masih menampakkan atau menonjolkan "tebing-tebing","curam-curam","gunung-ganang" yang boleh dikategorikan sebagai KECANTIKAN HAIWANIAH.. Sedangkan manusia tidak perlu kepada kecantikan haiwaniah untuk kelihatan cantik,, kerana kemuliaan manusia terletak pada KECANTIKAN INSANIAH yang lahir dari KONSEP AURAT... Lalu, manusia hanya perlu MENUTUP AURAT dengan sempurna untuk kelihatan AYU, CUN, COMEL, ANGGUN, MENAWAN, dan segala-galanyelah..

Sebgai kesimpulan,,aku cuma ingin beri pendapat aku sebagai seorang lelaki.. Aku bukan nak kata aku ni baik,, tp aku yakin majoriti lelaki yang baik sangat senang MELIHAT, MENGASIHANI, dan MENGHORMATI wanita-wanita yang bertudung labuh serta tidak mengenakan pakaian yang ketat-ketat pada tubuhnya... Contohnya,,seandainya seorang lelaki yang baik sedang duduk di dalam komuter, melihat seorang wanita yang bertudung labuh sedang berdiri berasak-asak dalam komuter, nescaya akan timbul rasa hormat dan kasih dalam hati lelaki itu pada perempuan tersebut.. Lalu lelaki itu bangun bagi membolehkan wanita tersebut duduk dengan aman.. Tetapi seandainya lelaki itu melihat wanita yang berpakaian dengan pakaian yang ketat sedang berdiri,,alamatnye jeling sbelah mate je la.. Padanla dengan muka perempuan itu..Bagi aku,, berpakaianlah ala-ala Ana Althofunnisa(gambar/ISteri Azam dalam KCB..huhu...).. Kelihatan AYU, ANGGUN, CANTIK, dan SOLEHAH....asalkan mematuhi akhlak adab-adab berpakaian dalam ISLAM ok la.. Akhir sekali, ku memohon maaf di atas segala kekurangan atau kesilapan yang terdapat dalam posku ini..Mungkin terdapat istilah-istilah yang kurang sopan dan mungkin ade yang kurang senang dengan artikel ni...Tp aku mohon maaf...Sekian

Tuesday, 5 October 2010

Melayu kuasa Besar dunia?

Salam... Dari tingkatan 1 hingga tingkatan 5, matapelajaran sejarah dimasukkan ke dalam sukatan pelajaran kita dan sekaligus menjadi kemestian bagi kita untuk mempelajarinya.. Byk yang kite pelajari daripada sejarah.. Hal ini kerana sejarah adalah suntikan motivasi kita untuk menghadapi hari mendatang sama ada ia bersifat hitam mahupun bersiri putih, dalam medan hidup sejarah adalah guru kepada manusia supaya tidak mengulangi kesilapan yang sama.. Sekiranya sejarah tersebut bersiri putih,, sudah tentu dapat menaikkan semangat kita dan memberi kekuatan kepada kita dalam mengharungi perjuangan hidup...Pada pos kali ini,, ku cuba untuk mengimbau kembali sejarah KEGEMILANGAN ISLAM di NUSANTARA MELAYU...

Suatu ketika dahulu,,kegemilangan ISLAM pernah bertapak di bumi MElaka...NAmun begitu, setelah kejatuhan kerajaan Islam Melaka pada tahun 1511 di tangan portugis dengan segera PANJI ISLAM di nusantara dipangku oleh negara Acheh..Acheh dari sudut sejarahnya mempunyai HUBUNGAN ISTIMEWA DENGAN KHILAFAH ISLAM TURKI..Sultan Acheh, Sultan Al-Mughyat Syah dengan pantas menghidu bahaya yang akn menimpa umat Islam ekoran penguasaan KAfir POrtugis terhadap jalan perdagangan di perairan selat Melaka..Lantas baginda menyusun sistem pertahanan Acheh..Kbimbangan baginda berasas apabila Portugis telah menyerang Pidie dan Pasai yang kedudukannya berhampiran dengan Acheh.. Disebabkan sarat dengan api dendam salibiah, Portugis telah bersikap kejam terhadap pedagang ISlam terutama dr Arab dan India.. Hal ini menyebabkan pedagang Islam mula beralih arah ke Acheh..Keharuman Acheh telah tersebar apatah lagi dengan pemerintah yg taat kepada agama dan berkembang seiringnya pusat pengajian Islam..

Acheh telah muncul sebgai PUSAT POLITIK ISLAM terutamanya di zaman Sultan Alauddin RIayat Syah al Qahhar(1538-1571)..Kemampuan Acheh MEMBINA KAPAL-KAPAL PERANG,MERIAM dan sebagainya membolehkan Acheh MENGEKSPORT SENJATA ke negeri2 Melayu yg lain..Malah, Acheh turut menjalinkan HUBUNGAN KETENTERAAN DAN EKONOMI DENGAN KERAJAAN UTHMANIAH TURKI... Kekuatan Acheh sebagai PUSAT KEKUATAN KETENTERAAN ISLAM di nusantara terserlah apabila ia mencabar KUASA BESAR KAFIR PORTUGIS.. Sultan Alauddin Al-Qahhar menunjuk kesiap siagaan yang jitu untuk merampas semula Melaka daripada Portugis.. Serangan telah dilakukan sebanyak dua kali dan diteruskan oleh pemerintah Acheh selepasnya.. Kesungguhan semangat jihad ini telah mengharumkan nama Acheh sehingga pedagang-pedagang ISLAM mula bertumpu di Acheh..

Selain itu, Acheh juga subur dengan PELAKSANAAN SYARIAT ISLAM...Sewaktu pmerintahan Sultan Iskandar Muda, undang2 bereteraskan ISLAM yang dikenali "KANUN MAHKOTA ALAM" telah disusun oleh beliau..Beliau turut menubuhkan satubadan penasihat iaitu BALAI GADENG yg dianggotai 22 ORANG ULAMA yang berperanan membantu pelaksanaan ISLAM di Acheh.. S

Sebagai akhirnya,, dapat disimpulakan bahawa suatu ketika dahulu Nusantara Melayu pernah menjadi kuasa besar dan kuat serta tertegak dengan pelaksanaan syariat ALLAH...Dan adalah sesuatu yang tidak mustahil sekiranya KEGEMILANGAN ISLAM bakal tertegak kembali di bumi nusantara Melayu pada era moden ini..TAK MUSTAHIL NUSANTARA MELAYU MENJADI KUASA BESAR DAN KUAT..SIAPA KATA KITA X BOLEH!!!!KITA ADA ALLAH MAHA ESA!!!SEJARAH DAH BUKTIKAN KITA BOLEH!!!!Peranan kita ialah berusaha ke arah perkara tersebut...UMAT ISLAM HARUS CEMERLANG!!!!!!!hayatilah lagu iini..semoge ie boleh memotivasikan kite untuk berusaha ke arah mengembalikan kegemilangan ISLAM di nusantara Melayu ini...
video

Friday, 3 September 2010

APA NASIB UMAT INI?

"Suatu ketika, ISLAM gemilang.
Luasnya kekuasaan yang ALLAH kurniakan kepada umat lalu,
wilayah ISLAM teramat luas,
merentangi Timur dan Barat,
keindahan kota Cordova,
kesibukan pelabuhan Gujerat ,
kegemilangan Kesultanan Melaka..


Sayang seribu kali sayang,
itu semua kenangan lalu..
Tapi kini,
di mana mahuku cari 'izzah ummah?
ke mana hilang solidariti ummah?


Apa nasib umat ini?
Umat ISLAM ramai,
tapi tak ubah seperti buih-buih di lautan..
Sempadan negara-negara rencana kuffar,
kejatuhan khilafah Uthmaniyyah,
seakan mengerat-ngerat kesatuan umat ini.
Hinggakan kita dengan saudara yang lain,
seakan-akan tiada kaitan, tiada ikatan.


Kita membutakan mata,
kita memekakkan telinga,
kita membisukan lidah,
kita melumpuhkan anggota,
kita kata, itu mereka, apa aku kisah!
Umat di Mesir tak peduli Gaza.
Mereka di Pakistan tak endah Xinjiang.
Yang di Malaysia tak kisah Pattani.


Sejarah membuktikan,
gemilangnya ISLAM kerana kesatuan.
Jatuhnya ISLAM kerana perpecahan.
Kini, masanya buat kita mengukir sejarah.
Jatuh bangun umat di tangan kita.
Apapun posisi,
bagaimanapun kondisi,
sejerih mana tribulasi,
kekuatan ummah wajib kita kembali..


Ya ALLAH, kembalikan kekuatan kami.."


-Ibnu M,
10.56 a.m., 25 Ramadhan 1431H, 4 September 2010M,

Wednesday, 1 September 2010

Perubahan.....(x tau nak letak tajuk ape..hehe..)

Assalamualaikum...salam ramadhan,salam LL4 Gaza....

Sudah lama tangan ini tidak menaip sesuatu di blog ini..dan akhirnya hari ini tergerak juga tangan ini untuk mengepos sesuatu di blog ini..Ku cume ingin berkongsi dengan kalian tentang artikel yang menarik yang telah aku bace ..dan ilmu2 yang disampaikan oleh ustaz2 yang pernah aku dgr....

Beberapa bulan sebelum ini,dunia digemparkan dengan kekejaman Israel dalam tragedi berdarah mavi marmara..Seramai 9 orang aktivis Turki telah gugur sebagai syuhada dalam peristiwa tersebut..Lantaran itu,,masyarakat dunia khususnya warga Turki mengutuk sekeras-kerasnya kekejaman Israel tersebut....Ketegasan kerajaan Turki yang dipimpin oleh perdana Menterinya Rajab Thoyyib Erdogan,dapat dilihat melalui tindakan Turki menutup wilayah udara untuk semua penerbangan militer Israel dan menarik duta besarnya di Tel Aviv, Israel sebagai reaksi terhadap serangan itu. Sementara itu,,presiden Iran Mahmoud Ahmadi Nejad turut mengutuk peristiwa tersebut sambil menyatakan peristiwa tersebut merupakan petanda awal kehancuran Israel..Namun begitu,di sebalik tragedi berdarah ini,terjalin persefahaman yang lebih erat antara Turki dan Iran..Turki dan Iran bukan sahaja berpadu suara menentang Israel,tetapi juga mengukuhkan hubungan diplomatik yang lebih erat antara kedua-dua negara tersebut..Sudah tentu kesepaduan ini amat membimbangkan Israel dan Amerika..Tidak keterlaluan jika dikatakan TURKI dan IRAN adalah wira ISLAM masa ini..

Sungguhpun begitu,jika diteliti dari sudut sejarah,kedua-dua negara ini adalah sekutu rapat Barat dan Israel..Ketika era Rejim Syah Mohd Reza Pehlavi Iran,Iran sering membantu Israel dengan menyumbangkan bahan bakar dan peralatan perang kepada Israel, di samping membenarkan tentera Amerika berpengkalan di Iran..Turki pula sewaktu pemerintahan Mustafa Kamal Attaturk tersangatlah pro-Barat dan Israel dalam pemerintahannya..Mustafa Kamal Ataturk juga telah memainkan peranan yang besar dalam meruntuhkan KHilafah Islamiah Uthmaniah iaitu nadi kekuatan umat Islam yang mana ianya telah diatur oleh 'tangan-tangan ghaib' dengan begitu sistematik dan terancang..

KIni,,segalanya telah BERUBAH(ade gak la kaitan dengan tajuk..hehehe..)..Mereka bukan lagi sekutu rapat Barat dan Israel..KIni,kedua-dua negara ini sering merunsingkan kepala Barat dan Israel..Sudah tentu tidak dapat dinafikan faktor kepimpinan amat besar dalam membentuk PERUBAHAN keadaan atau ciri-ciri sesebuah negara seperti Turki dan Iran ini,daripada teman tidur sebantal dengan barat kepada musuh ketat kepada barat dan Israel..Turki kini dipimpin oleh intelektual yang berjiwa ISLAM iaitu Rajab THoyyib Erdogan..biarpun beliau tidak mampu menonjolkan ISLAM dari sudut perundangan syariahnya secara keseluruhan kerana mendapat tentangan hebat daripada pihak tentera dan bertentangan dengan perlembagaan TUrki,,tetapi beliau telah berjaya dengan CEMERLANG dalam menonjolkan Islam dari sudut kebajikan dan keadilan serta dari sudut pengurusan negara..Hal ini menunjukkan ISLAM bukan terbatas pada perundangan syariah semata-mata,tetapi ia merangkumi segala aspek dan bidang kehidupan..Malah,,kini terdapat sumber2 rahsia yang mendedahkan wujud satu kompot rahsia yang dirancang oleh pihak Israel untuk membunuh Erdogan..Selain itu,,Iran juga tidak kurang hebatnya..Dipimpin oleh jurutera bertubuh kecil tetapi bersuara lantang dalam mengutuk Amerika dan Israel..insan itu bernama Mahmoud Ahmadi Nejad..satu kenyataan beliau yang sangat menarik perhatianku,, "Kami akan memotong tangan-tangan tentera-tentera Amerika dan Israel yang cuba menyerang Iran "..Daripada sini,dapat difahami bahawa pertukaran pemimpin mampu menyebabkan PERUBAHAN secara total sesebuah negara laksana PERUBAHAN daripada seekor lembu yang dicocok hidungnya kepada singa yang garang dan digeruni musuh..

Kesimpulannya,,begitulah sunnatullah...Tidak ada pemerintah yang boleh memerintah selama-lamanya..Pemimpin akan sentiasa bertukar mengikut peredaran zaman dan suasana semasa..Kelak kepimpinan negara Malaysia ini juga akan bertukar wajah..dan aku pasti akan ada dalam kalangan rakanku ataupun rakan pembca(yg sdg membaca artikel ini)bakal memegang tampuk kepimpinan negara ini,ataupun setidak-tidaknya menjadi pemimpin gerakan Islam..Satu pesananku,,jadilah pemimpin yang sentiasa merunsingkan dan membingungkan kepala otak musuh Islam,,dan janganlah menjadi pemimpin yang membuat musuh Islam duduk goyang kaki dan tertawa dengan tindakanmu..Senang cite jadilah seperti Rajab Thoyyib Erdogan atau Mahmoud Ahmadi Nejad..Hal inii kerana apabila seseorang dilantik menjadi pemimpin,,secara tidak langsung kehidupannya semakin mewah..Sebagaimana ingatan yang pernah diberikan Ust Riduan Mohd Nor,,"UJIAN KEMEWAHAN LEBIH GANAS DALAM MEMATIKAN ISTIQOMAH SESEORANG MUKMIN BERBANDING UJIAN KEPAYAHAN"..Oleh itu beringat-ingatlah..sekian..........

Wednesday, 30 June 2010

Who wants to be a LEADER?

Ramai orang dewasa ini berebut-rebut hendak menjadi pemimpin atau ketua. Bagi mereka yang menyedari tentang besarnya risiko memegang jawatan sebagai ketua sudah tentu keberatan menerima jawatan tersebut. Saiyidina Abu Bakar sendiri semasa hendak meninggal dunia, mengeluh dan kesal kerana dilantik sebagai ketua (khalifah).

Begitu juga dengan Saiyidina Umar yang dilantik sebagai khalifah selepas kematian Saiyidina Abu Bakar. Saiyidina Umar sangat mengambil berat tentang kebajikan rakyatnya. Pada suatu malam sedang dia meronda di sekeliling kota dan kampung untuk melihat hal rakyatnya, dia terdengar tangisan kanak-kanak. Saiyidina Umar menghampiri pondok buruk tempat tinggalnya kanak-kanak itu.

Dia mendengar ibunya menjerang sesuatu. Kanak-kanak tadi senyap seketika apabila melihat ibunya sedang memasak. Namun masakannya tidak siap-siap sehinggalah anaknya tertidur dalam kelaparan. Melihat keadaan yang menyayat hati itu, Saidinia Umar memberi salam dan meminta izin untuk masuk. Wanita itu tidak sedar bahawa tetamu itu ialah Saiyidina Umar. Saiyidina Umar bertanya tentang hal kehidupan wanita itu. Wanita itu mengadu yang dia dan anaknya sudah berhari-hari tidak makan. Apabila anaknya menangis hendakkan makanan, dia pura-pura memasak dengan memasukkan beberapa ketul batu ke dalam periuk. Melihat keadaan itu, anaknya diam sebentar kerana menyangka ibunya memasak sesuatu.

Wanita itu mengadu dan mengutuk Khalifah Saiyidina Umar kerana tidak bertanggungjawab terhadap rakyatnya. Mendengar kutukan wanita itu, Saiyidina Umar terdiam sejenak. Sebentar kemudian, dia memohon diri meninggalkan keluarga wanita itu. Dalam kegelapan malam, Saiyidina Umar terus menuju ke Baitul Mal lalu mengambil sendiri beberapa pundi gandum untuk dihantar ke rumah wanita itu.

Sebaik sampai di rumah wanita itu, Saiyidina Umar memberi salam dan masuk ke rumahnya buat kali kedua. Dia mengambil gandum dari pundi lalu terus memasakkan untuk wanita dan anaknya. Wanita itu masih tidak sedar bahawa orang yang datang membawa gandum dan memasak itu ialah khalifah sendiri. Setelah siap, Saiyidina Umar sendiri menghidangkan makanan untuk wanita dan anaknya.

Melihat mereka gembira mengadap makanan, Saiyidina Umar berasa amat senang hati dan beredar dari situ. "Kalaulah Saiyidina Umar buat begini, alangkah baiknya....", kata wanita itu tanpa menyedari orang yang berada di hadapannya ialah Saiyidina Umar sendiri.

Moral & Iktibar

Tanggungjawab sebagai pemimpin amat berat. Mengikut Nabi Muhammad s.a.w. Setiap kita adalah gembala dan akan ditanya tentang haiwan gembalaannya. Ini bermaksud kita akan dipersoalkan tentang orang di bawah jagaan/tanggungan kita.

Pemimpin yang benar-benar bertanggungjawab terhadap rakyat sentiasa memastikan kebajikan mereka dijaga dengan baik.

Pemimpin tulen ialah mereka yang sentiasa mengutamakan kebajikan rakyat terutama yang msikin lebih daripada kepentingan sendiri.

Amalan yang ikhlas tanpa mengharapkan pujian makhluk adalah satu amalan yang terpuji.

Setiap pemimpin (raja, menteri, atau wakil rakyat) sepatutnya sanggup turun padang setiap ketika untuk melihat sendiri kehidupan rakyat dan hulurkan bantuan kepada mereka yang miskin dan memerlukan dengan ikhlas kerana Allah, bukan mengharapkan pujian dan sanjungan.

Kegagalan seseorang pemimpin mentadbir negara dengan adil dan saksama akan menyebabkan dirinya jauh dari syurga dan hampir dengan neraka.

Walau setinggi manapun pangkat dan darjat kita tidak akan dinilai Allah. Apa yang diambil kira ialah amalan yang diikhlaskan untuk Allah.

Untuk keselamatan dunia dan akhirat hendaklah kita mencontohi pekerti Nabi Muhammad dan sahabat-sahabat Baginda.

Pemimpin yang baik ialah mereka yang sanggup mendengar kritikan rakyat jelata serta mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan masalah yang mereka hadapi.

Moga menjadi iktibar buat diri dan sahabat....