Pages

Monday, 11 October 2010

Dr Aafia Siddiqui... Tidak semua tahu kisahnya..

Assalamualaikum....

Pada hari ini, sedang aku membaca laman-laman web yang terdapat dalam folder "favourite", tiba-tiba saya terjumpa kisah seorang muslimah yang bernama Dr Aafia Siddiqui... Kisahnya sangat menyanyat hati.. Ia menunjukkan betapa SADISNYA SEKSAAN TENTERA AMERIKA dan HEBATNYA MEHNAH dan TRIBULASI untuk orang-orang ISLAM yang berilmu..

Hayatilah kisahnya..... dan bandingkan keadaannya dengan keadaan kita...

Dr Aafia Siddiqui telah dilahirkan di Karachi, Pakistan pada 2hb Mac, 1972. Beliau juga adalah ibu kepada tiga orang cahayamata dan merupakan seorang yang “tahfiz” al Quran. Beliau juga mempunyai 144 ijazah dalam Neurology dari pelbagai universiti di dunia, beliau SATU-SATUNYA PAKAR NEUROLOGI DALAM DUNIA YANG MEMPUNYAI PHD DALAM BIDANG NEUROLOGY DARI UNIVERSITI HARVARD. Tiada seorang pun rakyat Amerika yang mampu menandingi kelulusan akedemik beliau. Selain itu, Dr Aafia Siddiqui adalah seorang yang alim dan hafal Al-Quran. Dr Aafia dan ketiga-tiga orang anaknya telah ditahan oleh Ejen perisikan Pakistan pada bulan Mac 2003 dan kemudiannya diserahkan ke pihak Amerika di Afghanistan, di mana beliau telah dipenjarakan di Bagram Afghanistan dan dirogol berulang-kali, dicabul kehormatannya dan dikasari selama bertahun-tahun lamanya.

Yvonne Ridley, penulis Cageprisoners.com telah menulis tentang “tahanan 650”(Dr Aafia), mengenai kisah penyiksaan dan penderaan ke atasnya di mana beliau dirogol berulang-kali selama empat tahun.
Pada bulan Ogos 2008, sebuah penulisan dalam The News telah mendedahkan penderaan yang telah dilakukan terhadap Aafia semasa beliau ditahan di bawah penjagaan Amerika:
• SEBELAH DARIPADA BUAH PINGGANGNYA TELAH DIBUANG.
• SEMUA GIGI BELIAU TELAH DICABUT.
• HIDUNG BELIAU TELAH DIPATAHKAN DAN DIBETULKAN SEMULA DALAM KEADAAN YANG TIDAK SEMPURNA.
• LUKA TEMBAKAN BELIAU TIDAK DIRAWAT DENGAN SEMPURNA, MENYEBABKAN DARAH BERTERUSAN MENGALIR DARI LUKANYA DAN DIBIARKAN MEMBASAHI PAKAIAN BELIAU.
Tidak dapat dibayangkan bagaimana seksaan yang dikenakan ke atas beliau sehingga mengalami kecederaan yang sangat teruk sebegitu rupa.

Fitnah dan pertuduhan serta merta direka terhadap beliau kononnya beliau telah terlibat dengan keganasan dan tuduhan tidak masuk akal bahawa beliau telah merampas senjata dari pegangan seorang tentera Amerika dan menembak seorang pegawai tentera Amerika. Akhirnya, beliau dijatuhi hukuman penjara 86 tahun yang telah diputuskan pada bulan MEI 2010 baru-baru ini. Entah apa lagi bentuk seksaan yang akan dikenakan ke atas beliau selepas ini.

Persoalannya, Mengapakah seorang SAINTIS NEURO berpendidikan-AMERIKA diperlakukan seperti ini? Timbul spekulasi yang menyatakan Dr. Aafia telah diminta membantu pihak kerajaan untuk menghasilkan senjata psikosis yang akan membuatkan rakyat percaya bahawa kapalterbanglah yang meruntuhkan WTC? Mungkinkah kerana tidak mahu bekerjasama dengan kerajaan, maka beliau diperlakukan seperti itu?Sesetengah orang mungkin bertanya, kenapa dia tidak dibunuh terus? Kenapa mengambil risiko kemungkinan maklumat seperti ini tersebar? Penjelasannya ialah bahawa beliau boleh digunakan sebagai contoh, untuk menakut-nakutkan dan menggertak sesiapa sahaja yang berani menentang kuasa-kuasa besar.

Sebagai akhirnya, kisah ini mungkin satu daripada beribu-ribu kisah mengenai penderitaan umat ISLAM.. Oleh itu, adalah menjadi kewajipan kita agar sentiasa berdoa kepada ALLAH meneguhkan pendirian dan melimpahkan rahmatNYA dan kesabaran ke atas saudara seISLAM kita yang ditindas. Selain itu, perlu diingat oleh umat ISLAM bahawa Dr Aafia ditangkap kerana kegerunan Amerika terhadap POTENSI dan KEMAMPUANNYA untuk menyumbang khidmat yang cemerlang untuk ISLAM, disamping mungkin kerana tidak mahu bekerjasama dengan pihak kerajaan Amerika.. Oleh itu, bagi diri kita yang masih lagi mempunyai ruang dan peluang untuk menyumbang khidmat untuk ISLAM, SUMBANGLAH SEMAKSIMUM MUNGKIN.. BERAZAMLAH WAHAI UMAT ISLAM!! Kisah Dr Aafia tidak akan menggerunkan kita sedikit pun malah sebagai motivasi bagi diri kita untuk terus berjuang menyumbang khidmat untuk ISLAM dan melawan KUASA KUFFAR AMERIKA.. Satu peringatan untuk diri saya dan rakan pembaca sekalian.. Sekian..


Friday, 8 October 2010

CanTikkah AnDa?????

Assalamualaikum....salam bercuti buat mereka yang bercuti semester....

Sejak akhir-akhir ini,,,,masalah gejala sosial di negara kita ni semakin subur membiak tanpa menunjukkan tanda-tanda perkembangan positif..Sekiranya nak dibuat hipotesis sebagaimana hipotesis yang kita buat semasa belajar kimia dahulu,,sudah tentu hipotesisnya begini,," THE LONGER THE TIME, THE MORE THE SOCIAL PROBLEM".. Mengapakah semua ini berlaku??? Sudah tentu tidak dapat dinafikan bahawa ianya berpunca daripada perlanggaran manusia terhadap perintah-perintah ALLAH.. Pada pos kali ini,, aku tertarik untuk mengupas soal "aurat"...

Lazimnya,, dunia pada hari ini,, bilamana disebut mengenai aurat,,sudah tentu berkait dengan wanita.. Aurat dan wanita umpama desktop dengan CPU.. Kedua-duanya sangat berkaitan.. Malaysia pada hari ini menyaksikan bagaimana wanita-wanita muslim memperagakan dirinya sehingga ramai yang melanggar batas-batas syariah Allah.. Tidak dapat dinafikan suatu ketika dahulu tudung merupakan sesuatu yang sangat luar biasa bagi muslimah-muslimah di negara kita(cube try tanye mak ayah kite).. Dahulu, tudung mugkin hanya dipakai oleh ustazah-ustazah yang sememangnya menguasai ilmu agaama dengan mendalam... Namun pada hari ini,, realiti sudah berubah.. Tudung bukanlah sesuatu yang asing bagi wanita di negara ini.. Namun begitu,, malang seribu kali malang, apabila seseorang wanita itu menganggap dia sudah menutup aurat sekadar dengan bertudung...

Jika kita teliti haiwan-haiwan yang berada di sekeliling kita... Sememangnya mereka perlu memaparkan atau menunjukkan "organ-organ sulit" atau "kemaluan" mereka untuk menarik pasangannya... Hal ini kerana itulah kecantikan seekor haiwan atau disebut KECANTIKAN HAIWANIAH.. Tetapi bagi manusia, sayyid qutb menyatakan KECANTIKAN HAIWANIAH itu telah digantikan dengan KONSEP AURAT.. Lalu terbitlah KECANTIKAN INSANIAH... Hakikatnya,, ALLAH telah MEMULIAKAN MANUSIA mengatasi makluk lain seperti haiwan dengan MENETAPKAN HAD AURAT bagi manusia.. JUsteru, perlu difahami oleh seluruh umat ISLAM bahawa aurat BUKANLAH BEBANAN TAPI SATU KEMULIAAN...

Sungguhpun begitu,, majoriti wanita hari ini sudah bertudung tetapi masih menampakkan atau menonjolkan "tebing-tebing","curam-curam","gunung-ganang" yang boleh dikategorikan sebagai KECANTIKAN HAIWANIAH.. Sedangkan manusia tidak perlu kepada kecantikan haiwaniah untuk kelihatan cantik,, kerana kemuliaan manusia terletak pada KECANTIKAN INSANIAH yang lahir dari KONSEP AURAT... Lalu, manusia hanya perlu MENUTUP AURAT dengan sempurna untuk kelihatan AYU, CUN, COMEL, ANGGUN, MENAWAN, dan segala-galanyelah..

Sebgai kesimpulan,,aku cuma ingin beri pendapat aku sebagai seorang lelaki.. Aku bukan nak kata aku ni baik,, tp aku yakin majoriti lelaki yang baik sangat senang MELIHAT, MENGASIHANI, dan MENGHORMATI wanita-wanita yang bertudung labuh serta tidak mengenakan pakaian yang ketat-ketat pada tubuhnya... Contohnya,,seandainya seorang lelaki yang baik sedang duduk di dalam komuter, melihat seorang wanita yang bertudung labuh sedang berdiri berasak-asak dalam komuter, nescaya akan timbul rasa hormat dan kasih dalam hati lelaki itu pada perempuan tersebut.. Lalu lelaki itu bangun bagi membolehkan wanita tersebut duduk dengan aman.. Tetapi seandainya lelaki itu melihat wanita yang berpakaian dengan pakaian yang ketat sedang berdiri,,alamatnye jeling sbelah mate je la.. Padanla dengan muka perempuan itu..Bagi aku,, berpakaianlah ala-ala Ana Althofunnisa(gambar/ISteri Azam dalam KCB..huhu...).. Kelihatan AYU, ANGGUN, CANTIK, dan SOLEHAH....asalkan mematuhi akhlak adab-adab berpakaian dalam ISLAM ok la.. Akhir sekali, ku memohon maaf di atas segala kekurangan atau kesilapan yang terdapat dalam posku ini..Mungkin terdapat istilah-istilah yang kurang sopan dan mungkin ade yang kurang senang dengan artikel ni...Tp aku mohon maaf...Sekian

Tuesday, 5 October 2010

Melayu kuasa Besar dunia?

Salam... Dari tingkatan 1 hingga tingkatan 5, matapelajaran sejarah dimasukkan ke dalam sukatan pelajaran kita dan sekaligus menjadi kemestian bagi kita untuk mempelajarinya.. Byk yang kite pelajari daripada sejarah.. Hal ini kerana sejarah adalah suntikan motivasi kita untuk menghadapi hari mendatang sama ada ia bersifat hitam mahupun bersiri putih, dalam medan hidup sejarah adalah guru kepada manusia supaya tidak mengulangi kesilapan yang sama.. Sekiranya sejarah tersebut bersiri putih,, sudah tentu dapat menaikkan semangat kita dan memberi kekuatan kepada kita dalam mengharungi perjuangan hidup...Pada pos kali ini,, ku cuba untuk mengimbau kembali sejarah KEGEMILANGAN ISLAM di NUSANTARA MELAYU...

Suatu ketika dahulu,,kegemilangan ISLAM pernah bertapak di bumi MElaka...NAmun begitu, setelah kejatuhan kerajaan Islam Melaka pada tahun 1511 di tangan portugis dengan segera PANJI ISLAM di nusantara dipangku oleh negara Acheh..Acheh dari sudut sejarahnya mempunyai HUBUNGAN ISTIMEWA DENGAN KHILAFAH ISLAM TURKI..Sultan Acheh, Sultan Al-Mughyat Syah dengan pantas menghidu bahaya yang akn menimpa umat Islam ekoran penguasaan KAfir POrtugis terhadap jalan perdagangan di perairan selat Melaka..Lantas baginda menyusun sistem pertahanan Acheh..Kbimbangan baginda berasas apabila Portugis telah menyerang Pidie dan Pasai yang kedudukannya berhampiran dengan Acheh.. Disebabkan sarat dengan api dendam salibiah, Portugis telah bersikap kejam terhadap pedagang ISlam terutama dr Arab dan India.. Hal ini menyebabkan pedagang Islam mula beralih arah ke Acheh..Keharuman Acheh telah tersebar apatah lagi dengan pemerintah yg taat kepada agama dan berkembang seiringnya pusat pengajian Islam..

Acheh telah muncul sebgai PUSAT POLITIK ISLAM terutamanya di zaman Sultan Alauddin RIayat Syah al Qahhar(1538-1571)..Kemampuan Acheh MEMBINA KAPAL-KAPAL PERANG,MERIAM dan sebagainya membolehkan Acheh MENGEKSPORT SENJATA ke negeri2 Melayu yg lain..Malah, Acheh turut menjalinkan HUBUNGAN KETENTERAAN DAN EKONOMI DENGAN KERAJAAN UTHMANIAH TURKI... Kekuatan Acheh sebagai PUSAT KEKUATAN KETENTERAAN ISLAM di nusantara terserlah apabila ia mencabar KUASA BESAR KAFIR PORTUGIS.. Sultan Alauddin Al-Qahhar menunjuk kesiap siagaan yang jitu untuk merampas semula Melaka daripada Portugis.. Serangan telah dilakukan sebanyak dua kali dan diteruskan oleh pemerintah Acheh selepasnya.. Kesungguhan semangat jihad ini telah mengharumkan nama Acheh sehingga pedagang-pedagang ISLAM mula bertumpu di Acheh..

Selain itu, Acheh juga subur dengan PELAKSANAAN SYARIAT ISLAM...Sewaktu pmerintahan Sultan Iskandar Muda, undang2 bereteraskan ISLAM yang dikenali "KANUN MAHKOTA ALAM" telah disusun oleh beliau..Beliau turut menubuhkan satubadan penasihat iaitu BALAI GADENG yg dianggotai 22 ORANG ULAMA yang berperanan membantu pelaksanaan ISLAM di Acheh.. S

Sebagai akhirnya,, dapat disimpulakan bahawa suatu ketika dahulu Nusantara Melayu pernah menjadi kuasa besar dan kuat serta tertegak dengan pelaksanaan syariat ALLAH...Dan adalah sesuatu yang tidak mustahil sekiranya KEGEMILANGAN ISLAM bakal tertegak kembali di bumi nusantara Melayu pada era moden ini..TAK MUSTAHIL NUSANTARA MELAYU MENJADI KUASA BESAR DAN KUAT..SIAPA KATA KITA X BOLEH!!!!KITA ADA ALLAH MAHA ESA!!!SEJARAH DAH BUKTIKAN KITA BOLEH!!!!Peranan kita ialah berusaha ke arah perkara tersebut...UMAT ISLAM HARUS CEMERLANG!!!!!!!hayatilah lagu iini..semoge ie boleh memotivasikan kite untuk berusaha ke arah mengembalikan kegemilangan ISLAM di nusantara Melayu ini...
video

Friday, 3 September 2010

APA NASIB UMAT INI?

"Suatu ketika, ISLAM gemilang.
Luasnya kekuasaan yang ALLAH kurniakan kepada umat lalu,
wilayah ISLAM teramat luas,
merentangi Timur dan Barat,
keindahan kota Cordova,
kesibukan pelabuhan Gujerat ,
kegemilangan Kesultanan Melaka..


Sayang seribu kali sayang,
itu semua kenangan lalu..
Tapi kini,
di mana mahuku cari 'izzah ummah?
ke mana hilang solidariti ummah?


Apa nasib umat ini?
Umat ISLAM ramai,
tapi tak ubah seperti buih-buih di lautan..
Sempadan negara-negara rencana kuffar,
kejatuhan khilafah Uthmaniyyah,
seakan mengerat-ngerat kesatuan umat ini.
Hinggakan kita dengan saudara yang lain,
seakan-akan tiada kaitan, tiada ikatan.


Kita membutakan mata,
kita memekakkan telinga,
kita membisukan lidah,
kita melumpuhkan anggota,
kita kata, itu mereka, apa aku kisah!
Umat di Mesir tak peduli Gaza.
Mereka di Pakistan tak endah Xinjiang.
Yang di Malaysia tak kisah Pattani.


Sejarah membuktikan,
gemilangnya ISLAM kerana kesatuan.
Jatuhnya ISLAM kerana perpecahan.
Kini, masanya buat kita mengukir sejarah.
Jatuh bangun umat di tangan kita.
Apapun posisi,
bagaimanapun kondisi,
sejerih mana tribulasi,
kekuatan ummah wajib kita kembali..


Ya ALLAH, kembalikan kekuatan kami.."


-Ibnu M,
10.56 a.m., 25 Ramadhan 1431H, 4 September 2010M,

Wednesday, 1 September 2010

Perubahan.....(x tau nak letak tajuk ape..hehe..)

Assalamualaikum...salam ramadhan,salam LL4 Gaza....

Sudah lama tangan ini tidak menaip sesuatu di blog ini..dan akhirnya hari ini tergerak juga tangan ini untuk mengepos sesuatu di blog ini..Ku cume ingin berkongsi dengan kalian tentang artikel yang menarik yang telah aku bace ..dan ilmu2 yang disampaikan oleh ustaz2 yang pernah aku dgr....

Beberapa bulan sebelum ini,dunia digemparkan dengan kekejaman Israel dalam tragedi berdarah mavi marmara..Seramai 9 orang aktivis Turki telah gugur sebagai syuhada dalam peristiwa tersebut..Lantaran itu,,masyarakat dunia khususnya warga Turki mengutuk sekeras-kerasnya kekejaman Israel tersebut....Ketegasan kerajaan Turki yang dipimpin oleh perdana Menterinya Rajab Thoyyib Erdogan,dapat dilihat melalui tindakan Turki menutup wilayah udara untuk semua penerbangan militer Israel dan menarik duta besarnya di Tel Aviv, Israel sebagai reaksi terhadap serangan itu. Sementara itu,,presiden Iran Mahmoud Ahmadi Nejad turut mengutuk peristiwa tersebut sambil menyatakan peristiwa tersebut merupakan petanda awal kehancuran Israel..Namun begitu,di sebalik tragedi berdarah ini,terjalin persefahaman yang lebih erat antara Turki dan Iran..Turki dan Iran bukan sahaja berpadu suara menentang Israel,tetapi juga mengukuhkan hubungan diplomatik yang lebih erat antara kedua-dua negara tersebut..Sudah tentu kesepaduan ini amat membimbangkan Israel dan Amerika..Tidak keterlaluan jika dikatakan TURKI dan IRAN adalah wira ISLAM masa ini..

Sungguhpun begitu,jika diteliti dari sudut sejarah,kedua-dua negara ini adalah sekutu rapat Barat dan Israel..Ketika era Rejim Syah Mohd Reza Pehlavi Iran,Iran sering membantu Israel dengan menyumbangkan bahan bakar dan peralatan perang kepada Israel, di samping membenarkan tentera Amerika berpengkalan di Iran..Turki pula sewaktu pemerintahan Mustafa Kamal Attaturk tersangatlah pro-Barat dan Israel dalam pemerintahannya..Mustafa Kamal Ataturk juga telah memainkan peranan yang besar dalam meruntuhkan KHilafah Islamiah Uthmaniah iaitu nadi kekuatan umat Islam yang mana ianya telah diatur oleh 'tangan-tangan ghaib' dengan begitu sistematik dan terancang..

KIni,,segalanya telah BERUBAH(ade gak la kaitan dengan tajuk..hehehe..)..Mereka bukan lagi sekutu rapat Barat dan Israel..KIni,kedua-dua negara ini sering merunsingkan kepala Barat dan Israel..Sudah tentu tidak dapat dinafikan faktor kepimpinan amat besar dalam membentuk PERUBAHAN keadaan atau ciri-ciri sesebuah negara seperti Turki dan Iran ini,daripada teman tidur sebantal dengan barat kepada musuh ketat kepada barat dan Israel..Turki kini dipimpin oleh intelektual yang berjiwa ISLAM iaitu Rajab THoyyib Erdogan..biarpun beliau tidak mampu menonjolkan ISLAM dari sudut perundangan syariahnya secara keseluruhan kerana mendapat tentangan hebat daripada pihak tentera dan bertentangan dengan perlembagaan TUrki,,tetapi beliau telah berjaya dengan CEMERLANG dalam menonjolkan Islam dari sudut kebajikan dan keadilan serta dari sudut pengurusan negara..Hal ini menunjukkan ISLAM bukan terbatas pada perundangan syariah semata-mata,tetapi ia merangkumi segala aspek dan bidang kehidupan..Malah,,kini terdapat sumber2 rahsia yang mendedahkan wujud satu kompot rahsia yang dirancang oleh pihak Israel untuk membunuh Erdogan..Selain itu,,Iran juga tidak kurang hebatnya..Dipimpin oleh jurutera bertubuh kecil tetapi bersuara lantang dalam mengutuk Amerika dan Israel..insan itu bernama Mahmoud Ahmadi Nejad..satu kenyataan beliau yang sangat menarik perhatianku,, "Kami akan memotong tangan-tangan tentera-tentera Amerika dan Israel yang cuba menyerang Iran "..Daripada sini,dapat difahami bahawa pertukaran pemimpin mampu menyebabkan PERUBAHAN secara total sesebuah negara laksana PERUBAHAN daripada seekor lembu yang dicocok hidungnya kepada singa yang garang dan digeruni musuh..

Kesimpulannya,,begitulah sunnatullah...Tidak ada pemerintah yang boleh memerintah selama-lamanya..Pemimpin akan sentiasa bertukar mengikut peredaran zaman dan suasana semasa..Kelak kepimpinan negara Malaysia ini juga akan bertukar wajah..dan aku pasti akan ada dalam kalangan rakanku ataupun rakan pembca(yg sdg membaca artikel ini)bakal memegang tampuk kepimpinan negara ini,ataupun setidak-tidaknya menjadi pemimpin gerakan Islam..Satu pesananku,,jadilah pemimpin yang sentiasa merunsingkan dan membingungkan kepala otak musuh Islam,,dan janganlah menjadi pemimpin yang membuat musuh Islam duduk goyang kaki dan tertawa dengan tindakanmu..Senang cite jadilah seperti Rajab Thoyyib Erdogan atau Mahmoud Ahmadi Nejad..Hal inii kerana apabila seseorang dilantik menjadi pemimpin,,secara tidak langsung kehidupannya semakin mewah..Sebagaimana ingatan yang pernah diberikan Ust Riduan Mohd Nor,,"UJIAN KEMEWAHAN LEBIH GANAS DALAM MEMATIKAN ISTIQOMAH SESEORANG MUKMIN BERBANDING UJIAN KEPAYAHAN"..Oleh itu beringat-ingatlah..sekian..........

Wednesday, 30 June 2010

Who wants to be a LEADER?

Ramai orang dewasa ini berebut-rebut hendak menjadi pemimpin atau ketua. Bagi mereka yang menyedari tentang besarnya risiko memegang jawatan sebagai ketua sudah tentu keberatan menerima jawatan tersebut. Saiyidina Abu Bakar sendiri semasa hendak meninggal dunia, mengeluh dan kesal kerana dilantik sebagai ketua (khalifah).

Begitu juga dengan Saiyidina Umar yang dilantik sebagai khalifah selepas kematian Saiyidina Abu Bakar. Saiyidina Umar sangat mengambil berat tentang kebajikan rakyatnya. Pada suatu malam sedang dia meronda di sekeliling kota dan kampung untuk melihat hal rakyatnya, dia terdengar tangisan kanak-kanak. Saiyidina Umar menghampiri pondok buruk tempat tinggalnya kanak-kanak itu.

Dia mendengar ibunya menjerang sesuatu. Kanak-kanak tadi senyap seketika apabila melihat ibunya sedang memasak. Namun masakannya tidak siap-siap sehinggalah anaknya tertidur dalam kelaparan. Melihat keadaan yang menyayat hati itu, Saidinia Umar memberi salam dan meminta izin untuk masuk. Wanita itu tidak sedar bahawa tetamu itu ialah Saiyidina Umar. Saiyidina Umar bertanya tentang hal kehidupan wanita itu. Wanita itu mengadu yang dia dan anaknya sudah berhari-hari tidak makan. Apabila anaknya menangis hendakkan makanan, dia pura-pura memasak dengan memasukkan beberapa ketul batu ke dalam periuk. Melihat keadaan itu, anaknya diam sebentar kerana menyangka ibunya memasak sesuatu.

Wanita itu mengadu dan mengutuk Khalifah Saiyidina Umar kerana tidak bertanggungjawab terhadap rakyatnya. Mendengar kutukan wanita itu, Saiyidina Umar terdiam sejenak. Sebentar kemudian, dia memohon diri meninggalkan keluarga wanita itu. Dalam kegelapan malam, Saiyidina Umar terus menuju ke Baitul Mal lalu mengambil sendiri beberapa pundi gandum untuk dihantar ke rumah wanita itu.

Sebaik sampai di rumah wanita itu, Saiyidina Umar memberi salam dan masuk ke rumahnya buat kali kedua. Dia mengambil gandum dari pundi lalu terus memasakkan untuk wanita dan anaknya. Wanita itu masih tidak sedar bahawa orang yang datang membawa gandum dan memasak itu ialah khalifah sendiri. Setelah siap, Saiyidina Umar sendiri menghidangkan makanan untuk wanita dan anaknya.

Melihat mereka gembira mengadap makanan, Saiyidina Umar berasa amat senang hati dan beredar dari situ. "Kalaulah Saiyidina Umar buat begini, alangkah baiknya....", kata wanita itu tanpa menyedari orang yang berada di hadapannya ialah Saiyidina Umar sendiri.

Moral & Iktibar

Tanggungjawab sebagai pemimpin amat berat. Mengikut Nabi Muhammad s.a.w. Setiap kita adalah gembala dan akan ditanya tentang haiwan gembalaannya. Ini bermaksud kita akan dipersoalkan tentang orang di bawah jagaan/tanggungan kita.

Pemimpin yang benar-benar bertanggungjawab terhadap rakyat sentiasa memastikan kebajikan mereka dijaga dengan baik.

Pemimpin tulen ialah mereka yang sentiasa mengutamakan kebajikan rakyat terutama yang msikin lebih daripada kepentingan sendiri.

Amalan yang ikhlas tanpa mengharapkan pujian makhluk adalah satu amalan yang terpuji.

Setiap pemimpin (raja, menteri, atau wakil rakyat) sepatutnya sanggup turun padang setiap ketika untuk melihat sendiri kehidupan rakyat dan hulurkan bantuan kepada mereka yang miskin dan memerlukan dengan ikhlas kerana Allah, bukan mengharapkan pujian dan sanjungan.

Kegagalan seseorang pemimpin mentadbir negara dengan adil dan saksama akan menyebabkan dirinya jauh dari syurga dan hampir dengan neraka.

Walau setinggi manapun pangkat dan darjat kita tidak akan dinilai Allah. Apa yang diambil kira ialah amalan yang diikhlaskan untuk Allah.

Untuk keselamatan dunia dan akhirat hendaklah kita mencontohi pekerti Nabi Muhammad dan sahabat-sahabat Baginda.

Pemimpin yang baik ialah mereka yang sanggup mendengar kritikan rakyat jelata serta mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan masalah yang mereka hadapi.

Moga menjadi iktibar buat diri dan sahabat....

Saturday, 26 June 2010

RENUNGAN..

Hadis RASULULLAH S.A.W.

"Bekerjalah untuk duniamu sekadar mana engkau akan tinggal di dalamnya. Dan beramallah untuk akhiratmu sekadar mana engkau akan berada di sana. Dan beramallah kerana ALLAH sekadar mana engkau berhajat kepadanya. Dan buatlah sebarang amalan yang akan memasukkan engkau ke dalam api neraka sekadar mana engkau sabar menahan seksaannya.."

Renung-renungkan....

Tuesday, 22 June 2010

Keluargaku, NEGARAku..

Pada suatu hari, seorang ayah memanggil isteri dan tiga orang anak-anaknya berkumpul dan menceritakan masalah kewangan keluarga yang melanda keluarga mereka.

Ayah: Anak-anak sekalian, mulai esok ayah terpaksa memotong duit belanja sekolah harian kamu, dan mulai minggu depan, menu makanan kat rumah ni hanya ikan goreng dan sambal belacan. Keadaan ekonomi sekarang teruk jadi kita harus berjimat cermat kerana jika tidak ayah mungkin tak boleh nak bayar duit ansuran rumah dan kereta, keluarga kita akan jatuh bankrap. Rumah dan kereta kita akan ditarik oleh bank jika ayah tidak melakukan "tindakan tidak popular ini".

Anak bongsu: Ok ayah, rumah kita besar... cantik... tak nak pindah rumah flat dulu, kereta import yang ayah baru beli tu pun sayang jugak tapi sempit sikit la dari Wira lama ayah dulu tapi ayah cakap kan biar sempit asal ada gaya.

Anak no 2: Tapi minggu lepas ayah baru beli set golf baru, camna lak kami kena jimat tapi ayah tak payah?

Ayah: Ayah kan main golf untuk bisnes jadi kenalah pastikan ayah "up to date" dengan peralatan baru, barulah ayah boleh setaraf dangan kenalan bisnes ayah.

Anak sulong: Tapi Ah Kau cakap ayah selalu kalah dengan ayahnya masa main golf, pastu kalah ribu-ribu ringgit pulak tu, dia dengar ayah dia kata ayah bukannya pandai main, tukar set golf pun sama je, mengapa ayah bertaruh dipadang golf? Bukankah itu judi?

Ayah: Hish, banyak soallah kamu ni....
Si ayah naik berang dengan kata-kata dari anak sulong yang sudah matang dan boleh berfikir.
Ayah: Kamu budak mana tau hal orang dewasa, ayah bertaruh tu dah jadi "trend" golfer masa kini, baru lah ada semangat nak main. Dah jangan banyak cakap. Milah... esok potong duit sekolah budak ni separuh.

Isteri: Abang, takkanlah sampai begitu sekali, kalau teruk sangat bisnes abang tu eloklah kita pindah balik rumah flat lama kita, lagi pun rumah tu dah habis bayar, ni kita berhutang balik dengan bank, saya terbaca didalam internet bila pinjam dengan bank ni kita jadi hamba bank, mungkin elok abang jual rumah dua tingkat kita ni je.

Suami: Ish, jangan keliru dengan apa orang kata dalam internet tu, kan kita guna pembiayaan Islamik, mana pulak jadi hamba, kita setuju dengan harga jualan. Dah jangan banyak soal.

Isteri: Abang! Abang tak fikir langsung kan anak-anak kita? Abang cuma nak puaskan kehendak abang je. Mentang-mentang semua dalam rumah ni abang yang berkuasa, abang biarkan Milah dan anak-anak terbiar kan? Sampai hati abang!



Kisah diatas mungkin suatu yang agak bodoh dan terlampau untuk diberikan contoh akan tetapi itulah lebih kurang gambarannya keadaan negara kita sekarang ini yang mana kesenangan sedikit yang dinikmati oleh rakyat akan ditarik balik dengan ugutan negara akan jatuh bankrap. Adakah itu suatu yang logik? Cuba tukarkan watak dan situasi diatas dengan situasi negara kita sekarang.

Ayah = kerajaan
Anak-anak dan isteri = rakyat dan pembangkang
Set golf = projek mewah
Bertaruh dipadang golf = pemerintahan yang korup
Pinjaman rumah/kereta = Hutang luar negara dari bank dunia, bank Jepun dan sebagainya untuk menjalankan projek mewah
Rumah=Malaysia



Pada skala kecil, inilah keadaan keluarga dengan ayah yang tidak bertanggungjawab, pada skala besar pula inilah sikap pemimpin yang mementingkan diri sediri dan juga kroni, mengenepikan kepentingan rakyat jelata walaupun acapkali mereka mendabik dada sebagai pimpinan berjiwa rakyat.


JADI, apa nak buat dengan "ayah" ni? Tepuk dada, tanya iman..

Sunday, 20 June 2010

NATIONAL SERVICE: What's the problems??

DR Tiki Lafe, the National Service (NS) training Council chairman, said that cultural differences among national service trainees were causing fights in various camps nationwide. This is worrying and it would be judicious if the government was to take heed of his comments and deal with the matter promptly.
Tiki has one of the toughest and challenging public service jobs. His responsibility covers nation building and human capital development of Malaysia's youth, set within a time-frame of three months.
It is an arduous task involving about 100,000 trainees, trainers, camp commandants and support staff. The NS consists of military style instruction, outdoor activities and community service. Proponents hoped to address concerns that the various races were becoming isolated from one another. It was also to create discipline, induce strong moral convictions and encourage volunteering.


However, ever since the program's inception in December 2003, there have been outbreaks of food-poisoning, sickness, safety lapses and deaths. Tiki blamed the misunderstandings on the trainees' background: "We had trainees from states like Kelantan and Kedah who had never mixed with those of other races, so when they were posted to camps in states like Sarawak where there are many ethnic groups, misunderstandings would occur because of cultural differences."
He claimed there were some "naughty" trainees who liked to disturb others and steal personal belongings like mobile phones. What these programs exposed are the twin problems of education and the lack of racial interaction among our youth. Today's teenagers are spoilt and need instant gratification. Those who steal have little respect for other peoples' belongings. Thus, appropriate punishment must be meted out. These young people must be taught discipline, respect and responsibility.
They should be aware of the consequences of bad behaviour.


The other problem is that of ethnic strife. The conditions and environment in the camp result in a forced integration of the different races - an 'artificial' integration. These are stressful for those who are unaccustomed to compromise and assimilation. These teenagers may be learning, for the first time, about bonding, with people of different faiths and cultures. Three months is inadequate for character building and long-term racial interaction.


Another disadvantage is that not all of Malaysia's youth gets to attend these camps. There has been growing resentment about dodgers being let-off and certain people, avoiding the call-up. Nevertheless, the misunderstandings highlighted by Tiki are symptomatic of Malaysia's racial disharmony.
The real reasons for the ethnic divide is the decades of race-based affirmative action policies which have handed the Malay majority government contracts, jobs, subsidised housing and educational opportunities. This had made Malays feel elitist, with complete disregard for the rights of other races.
The non-Malays are excluded and are insulted, especially when labelled 'pendatang'. No one likes to be disparaged, and made to feel unwelcome or unwanted. As a matter of urgency, the problem of disunity must be addressed back at home, in the schools, the workplace and the wider community.

Tuesday, 15 June 2010

Perjuangan: ISLAM atau MELAYU?

Assalamualaikum sahabat-sahabatku...

Fuh,.. blog ni makin lama makin berhabuk aku tengok... Tadi aku dah lap2 sikit, dan aku "letak" la sesuatu kat sini, biar nampak smart sikit. Insya ALLAH, ada manfaat dari tulisan yg tak seberapa ni...

Mmm... Tergerak nak mengisi ruang blog dengan tajuk ni sebab ada sahabat lama dari sekolah tanya berkenaan hal ini. Dan mengenangkan ramai sahabat2, especially yg akan fly tak lama lagi telah selamat menjalani kursus BTN. Anyway, tahniah la sebab korang semua telah selamat di"BTN"kan. Bagus jugak ada yang tanya soalan ni, sekurang-kurangnya boleh "refresh" sikit pemikiran... Apa2pun, aku sebenarnya bukan orang yang paling layak nak ulas benda ni, tapi aku cuba kongsi sekadar yang mampu, apa yang baik tu sahabat semua ambil, yang tak baik dan tak betul, buang jauh-jauh ye....

Soalannya berbunyi lebih kurang mcm ni...
"Salah ke kalau aku katakan memperjuangkan MELAYU itu akan mampu mengangkat martabat ISLAM...? Memperjuangkan Melayu sebagai salah satu wadah memartabatkan ISLAM di Malaysia..?"
Soalan ni antara soalan tipikal sebenarnya, banyak orang tanya soalan ni, dan persoalan ni jugak timbul suatu masa dulu dalam benak fikiran aku, time pergi suatu kursus time Form 4. Jangan bimbang, aku pun pernah merasai apa yang sahabat2 rasai, dan kecenderungan untuk timbul persoalan sebegini bukan suatu masalah, tapi suatu proses merungkai masalah. Apa yang aku ulas berdasarkan kefahaman aku..


PERJUANGAN BANGSA ATAU AGAMA?
First of all, kita kena faham, bangsa ni adalah fitrah dan anugerah yang ALLAH S.W.T bagi pada kita semua. Macam mana kita lahir lengkap dengan tangan, dengan kaki, maka kelahiran kita dengan bangsa kita pun macam itulah kejadiannya. Tanpa perlu ikhtiar, tanpa kita pilih, jika mak ayah kita MELAYU, "pasti dan pasti", secara mutlaknya, kita ni MELAYU. Macam tu jugaklah kisahnya dengan bangsa lain. Takde kekurangan apa-apanya jika dilahirkan sebagai orang Siam atau India. Takde kelebihan kalau dilahirkan sebagai Inggeris atau Cina. Perkara yang datang secara kebetulan, atau secara fitrah ni, takde ape2 yg nak dibanggakan, benda ni sebenarnya jadi bahan bermegah untuk orang tak berilmu, atau nak memesongkan ilmu.

Dalam persoalan ilmu ni, apa2 yang kita lakukan mesti atas dasar ilmu, atas dasar kefahaman.
Walaupun ada macam2 cabang ilmu, kita wajib yakin dan percaya, ilmu al-Quran dan Hadis itu paling tinggi kedudukannya. Dalam ISLAM, berdasarkan ilmu yang didasari dengan dua-dua sumber ni, kita takkan keliru antara anugerah bangsa yang bersifat fitrah yang tidak boleh dijadikan dasar perjuangan, dengan anugerah iman yang wajib dijadikan dasar perjuangan.

Kalaulah unsur bangsa itu halal dijadikan platform perjuangan, maka sudah pasti, Rasulullah S.A.W yg akan mula-mula guna bangsa ARAB sebagai dasar penyatuan dan perjuangan. Tapi, dalam sirah, pernah kita dengar dan baca Rasulullah seru umat ISLAM supaya kukuhkan perpaduan ARAB dan melaungkan slogan "HIDUP ARAB!!" untuk memartabatkan ISLAM? The answer is absolutely: NO.
Walhal ketika itu, majoriti umat ISLAM di negara Islam Madinah ialah orang ARAB. (Samalah macam Malaysia, majoriti umat ISLAM ialah MELAYU, kan??)
Jadi, sahabat.. Sedarlah, sebagai orang yang ALLAH anugerahkan kita setitik ilmu dan ma'rifatNYA, kita kena sedar, segala perbuatan, pemikiran, gerak-geri kita, semampu mungkin, perlu mengambil teladan RASULULLAH, qudwah hasanah kita. Apa lagi dalam perkara-perkara besar seperti politik dan perjuangan ni, lagi-lagi la kita kena ikut. Banyak manfaat yang kita dapat, kalau perjuangan kita ni didasari dengan sunnah Rasulullah...


MENUNTUT HAK

Sahabat, kalau perjuangan menuntut hak bangsa ni terus-terusan kita tegakkan, bagi aku, sampai bila-bila tak habis.. Percaya atau tidak?
Melayu katakan, "ini tanah milik aku, nenek moyang aku berkurun-kurun duduk kat atas tanah ni, langkah mayat aku kalau siapa2 berani cabar hak aku!!".
Orang Cina kata, "kalau bukan sebab tok nenek aku datang kat sini, bangunkan ekonomi kat bumi ni, jangan harap kau boleh hidup senang macam sekarang, jangan kata bangunan KLCC, bangunan setinggi Bangunan Parlimen tu pun belum tentu korang dapat!".
Hasilnya.. SIFAR. KOSONG. NOTHING. Bagi aku, sebab kita membesar-besarkan bangsa, kita dah membazir lebih 50 tahun. Melayu duduk tang tu, Cina dan India pun tang tu jugak.. Yang kekal, prejudis perkauman. 1Malaysia ke mana, bangsa Malaysia ke mana... Habis tunggang langgang...
 
Sebab tu, aku kurang setuju, bila orang kata kita, sebagai 'bangsa asal' Melayu perlu berjuang bermati-matian mempertahankan dan menuntut hak dan ketuanan kita, dengan apa cara sekalipun. Kan elok kalau kita sama-sama perjuangkan keadilan dan perpaduan, dari perspektif ISLAM, bukan perspektif MELAYU. Takkan timbul perasaan dengki dan syak wasangka yg berasas kepada perbezaan kaum. Hanya yang layak dan memerlukan yang dibantu dan dipertahankan. Takkan timbul siapa lebih istimewa sebab semua orang istimewa. Bukankah itu Malaysia yang kita semua idam-idamkan?..

ISLAM itu kan "rahmatan lil'alamin". Rahmat untuk sekalian alam. Dengan menggantikan perjuangan bangsa dengan ISLAM, kita secara tak langsung mengajak khalayak untuk kembali kepada suatu titik persamaan iaitu hidayah. Kita kembali kepada pengakuan keEsaan TUHAN. Bahawa ALLAH yang mencipta Adam dan Hawa, langit dan bumi. Di atas dasar kesamaan hak untuk menumpang di bumi ALLAH tanpa mengira bangsa, kita ada hak untuk berteduh, hak memiliki rumah, hak makan dan minum, hak bersuara, hak memiliki keturunan, hak mendapat perlindungan nyawa dan keselamatan, dan hak hidup bermaruah. Kan indahnya perjuangan ISLAM tu....


JADI?..
 
Jadi sahabat... Jangan kita mudah diperdaya dengan mainan kata-kata dan istilah, bahawa memperjuangkan MELAYU, kita telah berjuang untuk memartabatkan ISLAM di Malaysia. Sebab, bila minda kita dah diperangkap dengan ungkapan 'Perjuangan Bangsa' ni, payah kita nak lari. Sahabat percayalah...

Dan, pesanan buat sahabat dan diri, teruslah istiqamah dalam perjuangan ISLAM. Suatu masa nanti, jika kita ditakdirkan berkecimpung dalam lapangan siasah, bila diberi pilihan dua jalan, jalan perjuangan BANGSA yang kabur-kabur, atau jalan perjuangan ISLAM yang terang-benderang, yang tiada keraguan padanya, pilihlah jalan yang terang itu. InsyaALLAH, perjuangan mendaulatkan ISLAM di muka bumi ini akan mencapai kemuncaknya, tak lama lagi... Jom kita sama-sama duduk dalam bahtera ini, moga ALLAH beri inayah...

Wallahua'lam.. Maaf kepada mana2 pihak yang tersinggung secara langsung atau tidak. Mungkin agak kritikal tulisan ini, tapi itulah hakikatnya. Jika ada apa2 comment daripada sahabat2, amat dialu-alukan. Tugas aku cuma menyampaikan, terpulang kepada yang membaca untuk menerima.
YA ALLAH, saksikanlah...

Tuesday, 23 March 2010

Anak luar nikah..............

Sejak akhir-akhir ini,,sering kite dengar lontaran idea drp pihak tertentu untuk mewujudkan pendidikan seks di sekolah..Hal ini kononnya hendak mengurangkan masalah anak luar nikah yg meningkat saban hari..Secara purata hampir 2500 kes anak luar nikah setiap bulan didaftarkan secara rasmi dan ini bermakna seiap hari secara purata jabatan pendaftaran menerima 83.3 kes pendaftaran ank luar nikah..Secara statistiknya satu kes pendaftaran anak luar nikah berlaku dalam masa 17 minit 17 saat..WOW!!!!..Bagi saya sebenarnya masalah anak luar nikah yg semakin meruncing dalam negara kita ini ,, puncanya hanyalah satu....iaitu ZINA...Dari sudut rasionalnya ,, mana mungkin pengenalan peniddikan seks di sekolah mampu menyelesaikan masalah ZINA ini...bahkan mungkin boleh mengimarahkan lagi masalah gejala anak luar nikah ini..Seharusnya pihak berkuasa mestilah meneliti terlebih dahulu faktor2 masalah ini...Saya fikir salah satu langkah ialah pihak berkuasa hendaklah mengadakan Kempen Anti Zina dengan bersungguh2 dan serius..Selain itu,,penjualan bahan seperti kondom dan yg sewaktu dgnnya perlulah dikawal dan dikurangkan.,...bahkan perlu dimansuhkan sekiranya perlu...Konsert 2 hiburan dan pesta hiburan perlulah dibatalkan sama seklai ... tempat2 maksiat seperti PUB ,, kelab malam mestilah ditutup sama sekali...Saya fikir dgn perndekatan2 yg tersebut barulah masalh anak luar nikah di negara kita ini akan berkurang..pengenalan pendidkan seks di sekolah mungkin hanya akan menterjerumuskan negara ke dalam kancah masalah sosial yg sangat teruk..Akhir sekali ,, perlu kita ingat bahawa "ISLAM as the SOLUTION".. Jd sudah semestinya dlm hal ini,, undang 2 yg ditetapkan ISLAM seperti HUDUD dan QISAS amatlah sangat berguna bagi menyelesaikan masalah ini.....

Tuesday, 23 February 2010

Faman laisa adabun, fahua dubbun

Kalimat di atas "Faman laisa adabun, fahua dubbun" membawa maksud sesiapa yang tidak beradab,dia beruang. Ayat ini menjelaskan setiap manusia wajib beradab dalam melakukan sesuatu perkara. Sesiapa yang tidak beradab boleh dikategorikan sebagai binatang seperti beruang. Dalam Islam, adab adab termasuk dalam akhlak islamiyyah. Oleh itu, seseorang itu dilihat sebagai berakhlak mulia apabila dia beradab dalam setiap tindakannya. Sebagai contoh, seorang anak mestilah mematuhi adab seorang anak terhadap bapanya, seorang ahli jemaah mestilah mematuhi adab berjemaah terhadap pemimpin jemaahnya, seorang murid mestilah mematuhi adab belajar bersama gurunya...Dan dalam konteks saya sebagai seorang blogger, mestilah beradab ketika menulis artikel artikel di dalam blog ni. Saya samakali tidak boleh menggunakan blog ini sebagai medan fitnah saya terhadap pihak lain. Hal ini kerana setiap tindakan saya sebagai orang muslim,, mestilah dalam kerangka akhlak islamiyyah....Semoga setiap tindakan yang kita lakukan berlandaskan adab-adab yang berkait rapat dengan akhlak islamiyyah....Dan seterusnya kite menjadi seorang muslim yang berakhlak mulia sesuai dengan agama Islam yang mulia ini..

Pengenalan Blog

Penubuhan blog ini dibuat atas pakatan 2 orang sahabat. Seorang merupakan antara best student di sekolahnya dahulu, dan seorang lagi merupakan antara worst student di sekolah yang sama.. Insyaallah kami akan pastikan segala yang tersiar dalam blog ni adalah segala yang benar-benar belaka.. blog ini merupakan blog yang universal, artikelnya tidak hanya menjurus kepada isu semasa, sama ada di dalam ataupun luar negara, tetapi juga menjurus kepada sirah nabi, tazkirah, dan segala galanya..